lördag, mars 08, 2008

"Kyssen kan avslöja hur vi passar ihop"

Så lyder rubriken på en artikel som min klass jobbat med på de två/tre senaste svenskalektionerna. Meningen var att jag skulle blogga om den tidigare, men det har inte blivit av förrän nu. Den var väldigt intressant, så därför tänker jag dela med mig av det som jag fastnade för till er.

"-- Kyssar kan ge paren viktig information om relationen nu och i framtiden. Faktiskt till den grad, säger ny forskning, att om en första kyss blir misslyckad kan en lovande relation rinna ut i sanden.--"

"-- Kemisk kommunikation skulle kunna förklara sådana effekter som att kvinnliga studenter på elevhem tenderar att synkronisera menstruationscyklarna. --"

I de senaste raderna handlar det om att t ex. fem tjejer som delar lägenhet, eller fler tjejer som bor tillsammans i samma korridor osv. ofta får mens samtidigt, när dom bott så ett tag. Hör egentligen inte till saken, men jag tyckte det var intressant-vetande.

"-- Droger som kokain stimulerar belöningscentra på liknande sätt, så kärleken är alltså bokstavligen ett berusningsmedel. --"

Jag har ingenting att säga om de övre raderna, men när man tänker efter kunde man ju nästan kommit på det själv. Om ni inte redan har gjort det, vill säga.

Inget nytt:

"-- Orsaken till att kyssar har en sådan betydelsen, tror forskarna beror på att det förmedlar undermedveten information om man genetiskt passar ihop med en tilltänkt partner. --"

Lite efter det står följande:
"-- Enligt Gordon Gallup har kyssar stor betydelse för hur förhållandet utvecklas. Men det fungerar olika för män och kvinnor. --"
Det intressanta:
"-- Kvinnor utnyttjar kyssar för att skaffa sig information om graden av engagemang i ett förhållande, säger Gordon till BBC. --"
"-- För männen var kyssen främst ett sätt att avancera till nästa nivå sexuellt sätt. Men kvinnorna var i allmänhet ute efter att fördjupa relationen emotionellt, och det utvärderade inte bara huruvida mannen skulle komma att erbjuda DNA utan också om han skulle bli en god långsiktig partner."

Skriven av Chip Walter. Läs artikeln i sin helhet på sciam.com/scammind

Inga kommentarer: